בדיקה ותחזוקת מנוע. מאת קובי קורייאט
אפשר לומר שהמנוע בכלי השייט בין אם כלי השייט מנוע ובין עם כלי השייט הוא מפרשית בעלת מנוע עזר,הוא אחד האלמנטים היקר,המורכב והדרוש ביותר לצורך בטיחות כלי השייט.
על היקר אין מה להרחיב,אם לא נתחזק ונתפעל את המנוע כראוי נרגיש זאת בכיסנו . לצורך בטיחותי אתן את התרחיש שמפחיד אותי כל פעם מחדש שאני נכנס עם כלי שייט לנמל יפו ומתפלל שהמנוע יתפקד כראוי בכניסה וביציאה.
אלמנט המורכבות קצת שנוי במחלוקת כיוון שככל שנעמיק ונכיר את המנוע שלנו כך נראה בו פחות מאיים ומורכב.
יש כמה פעולות בססיות שכל משיט חייב להכיר.
לפנייכם רשימת בדיקות מנוע אשר חשוב ביותר לבצע לפני כל הפלגה שיגרתית., נתייחס כעת למנוע דיזל בלבד.
אוורור תא המנוע.
ברוב המקרים מהפעם האחרונה אשר הפעלנו את המנוע עברה שבת אחת לפחות, מספיק זמן בכדי לגרום לאדי דלק ושמן להרגיש בבית בתא המנוע שלכם,רצוי לאוורר את תא המנוע וכך גם את השיפוליים הן בעזרת אווררים שהותקנו מראש והן בעזרת פתיחת דלת תא המנוע.
זו גם הזדמנות מעולה לבחון בעזרת עייניכם שהכל נמצא במקומו או יותר נכון לא במקומו, לאתר טיפות שמן על ריצפת שיפולי המנוע שלא היו שם,טיפות מים שלא הכרתם לפני כן, דבר המעיד על נזילות שיש לתת עליהן את הדעת, כמובן שתחזוקת חדר המנוע והשיפוליים במצב יבש ונקי הכרחי לצורך כך.
בדיקת נוזלים
שמן- בדיקת גובה מפלס השמן באגן השמן,זיכרו לבדוק את גובה במפלס לפני כל הפלגה.
חשוב לזכור כי מילוי יתר של שמן במנוע אסור ולכן אם הגזמתם במילוי שאבו את השמן המיותר החוצה.
מומלץ לדעת את כמות השמן הנכנסת במנוע בכדי לקחת איתנו כמות כזו לכל מקרה ,בדרך כלל במנועים קטנים הנמצאים ברוב היאכטות המפרשיות עד 40 פיט גלון שמן לחירום יספיק.
מים מלוחים- בדיקת ברז מי ים פתוח ולאחר ההנעה יציאת מי ים תקינה מהדופן, במקרה והפליטה לא ניראת או לא מספקת יש לבדוק את פתח היניקה הנמצא מתחת למיים,את פילטר מי הים והאימפלור של משאבת המיים.
מים מתוקים-יש לבדוק את מפלס המים המטופלים ההכרחיים לקירור המנוע, גם פה מומלץ לשמור מיכל מיים לחירום.
דלק- יש לבדוק שברז הדלק פתוח,שכמות הדלק מספיקה לכל ההפלגה המתוכננת ועוד 20% אקסטרה.
רצוי לשמור את מיכל הדלק מלא יחסית דרך קבע בכדי למנוע הצתברות מיים בדלק.
יש לבדוק את מפריד המים ואם נראה הצתברות מים יש לנקז.
בדיקות נוספות-לפני שנפעיל את המנוע יש גם לבדוק את תקינות הרצועה המחברת ברוב המקרים את משאבת המים והאלטרנטור לגל הארכובה , מים מזוקקים במצברי היאכטה אשר חוסר במים יקצרו משמעותית אח חיי המצבר וישפיעו ישירות על תקינותם.
אפשר לומר שהמנוע בכלי השייט בין אם כלי השייט מנוע ובין עם כלי השייט הוא מפרשית בעלת מנוע עזר,הוא אחד האלמנטים היקר,המורכב והדרוש ביותר לצורך בטיחות כלי השייט.
על היקר אין מה להרחיב,אם לא נתחזק ונתפעל את המנוע כראוי נרגיש זאת בכיסנו . לצורך בטיחותי אתן את התרחיש שמפחיד אותי כל פעם מחדש שאני נכנס עם כלי שייט לנמל יפו ומתפלל שהמנוע יתפקד כראוי בכניסה וביציאה.
אלמנט המורכבות קצת שנוי במחלוקת כיוון שככל שנעמיק ונכיר את המנוע שלנו כך נראה בו פחות מאיים ומורכב.
יש כמה פעולות בססיות שכל משיט חייב להכיר.
לפנייכם רשימת בדיקות מנוע אשר חשוב ביותר לבצע לפני כל הפלגה שיגרתית., נתייחס כעת למנוע דיזל בלבד.
אוורור תא המנוע.
ברוב המקרים מהפעם האחרונה אשר הפעלנו את המנוע עברה שבת אחת לפחות, מספיק זמן בכדי לגרום לאדי דלק ושמן להרגיש בבית בתא המנוע שלכם,רצוי לאוורר את תא המנוע וכך גם את השיפוליים הן בעזרת אווררים שהותקנו מראש והן בעזרת פתיחת דלת תא המנוע.
זו גם הזדמנות מעולה לבחון בעזרת עייניכם שהכל נמצא במקומו או יותר נכון לא במקומו, לאתר טיפות שמן על ריצפת שיפולי המנוע שלא היו שם,טיפות מים שלא הכרתם לפני כן, דבר המעיד על נזילות שיש לתת עליהן את הדעת, כמובן שתחזוקת חדר המנוע והשיפוליים במצב יבש ונקי הכרחי לצורך כך.
בדיקת נוזלים
שמן- בדיקת גובה מפלס השמן באגן השמן,זיכרו לבדוק את גובה במפלס לפני כל הפלגה.
חשוב לזכור כי מילוי יתר של שמן במנוע אסור ולכן אם הגזמתם במילוי שאבו את השמן המיותר החוצה.
מומלץ לדעת את כמות השמן הנכנסת במנוע בכדי לקחת איתנו כמות כזו לכל מקרה ,בדרך כלל במנועים קטנים הנמצאים ברוב היאכטות המפרשיות עד 40 פיט גלון שמן לחירום יספיק.
מים מלוחים- בדיקת ברז מי ים פתוח ולאחר ההנעה יציאת מי ים תקינה מהדופן, במקרה והפליטה לא ניראת או לא מספקת יש לבדוק את פתח היניקה הנמצא מתחת למיים,את פילטר מי הים והאימפלור של משאבת המיים.
מים מתוקים-יש לבדוק את מפלס המים המטופלים ההכרחיים לקירור המנוע, גם פה מומלץ לשמור מיכל מיים לחירום.
דלק- יש לבדוק שברז הדלק פתוח,שכמות הדלק מספיקה לכל ההפלגה המתוכננת ועוד 20% אקסטרה.
רצוי לשמור את מיכל הדלק מלא יחסית דרך קבע בכדי למנוע הצתברות מיים בדלק.
יש לבדוק את מפריד המים ואם נראה הצתברות מים יש לנקז.
בדיקות נוספות-לפני שנפעיל את המנוע יש גם לבדוק את תקינות הרצועה המחברת ברוב המקרים את משאבת המים והאלטרנטור לגל הארכובה , מים מזוקקים במצברי היאכטה אשר חוסר במים יקצרו משמעותית אח חיי המצבר וישפיעו ישירות על תקינותם.
סיילור מועדון היאכטות ובית הספר לשייט המוביל בתחום.
http://www.sailor.co.il
http://www.sailor.co.il